Τρίτη, 17 Ιανουαρίου 2012

Επιστροφή στις ρίζες λόγω κρίσης – Το λαογραφικό μουσείου Δενδροχωρίου και η πλίθινη αγορά στον Πρόδρομο Καρδίτσας


Ήθη και έθιμα του τόπου μας τα οποία έμειναν στο περιθώριο τις τελευταίες δεκαετίες έρχονται στο προσκήνιο μιας και η κρίση μας υπενθυμίζει ότι πρέπει να ανακαλύψουμε ξανά τις ρίζες μας για να προχωρήσουμε μπροστά.
Επιστροφή στις ρίζες, στην παράδοση, στον πολιτισμό, στα παραδοσιακά προϊόντα λόγω κρίσης.




Ήδη έχουν διατυπωθεί προτάσεις για την ανάδειξη της παράδοσης και σύνδεσής της με την τοπική οικονομία. Υπάρχει μάλιστα και σχετικό μέτρο μέσω του LEADER μέσω του οποίου μπορούν να χρηματοδοτηθούν τέτοιες προτάσεις. Ήδη υπάρχει ενδιαφέρον για τη στέγαση του λαογραφικού μουσείου Δενδροχωρίου μέσω της αξιοποίησης του συγκεκριμένου προγράμματος.

Δεν είναι όμως η μόνη προοπτική σε επίπεδο Θεσσαλίας. Υπάρχουν και άλλες, πιο τολμηρές ίσως, που μπορούν να αξιοποιηθούν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το καραγκούνικο χωριό στον Πρόδρομο της Καρδίτσας.

Η «πλίθινη αγορά Προδρόμου», όπως έχει ονομαστεί, θα είναι κατασκευασμένη με υλικά που χρησιμοποιούνταν για αιώνες στην πεδινή ζώνη, όπως οι ωμόπλινθοι (τα γνωστά πλιθιά), η πέτρα, το ξύλο, και το κεραμίδι, αναδεικνύοντας τις αρχιτεκτονικές παραδόσεις της περιοχής, ώστε να μετατραπεί σε έναν άνετο και ελκυστικό χώρο εμπορίας των προϊόντων που παράγονται τοπικά (κυρίως τρόφιμα και ποτά, αλλά και χειροτεχνικά είδη).

Αποτελεί επομένως, μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να διαφημιστούν και τα τοπικά προϊόντα της περιοχής.


Στους βασικούς χώρους της αγοράς συμπεριλαμβάνονται: α) χώρος πώλησης συσκευασμένων προϊόντων χωρίς την παρουσία του φυσικού παραγωγού, β) χώρος πώλησης τύπου «λαϊκής αγοράς», στον οποίο θα απαιτείται η παρουσία του φυσικού παραγωγού, γ) χώροι εστίασης ανάπαυσης και αναψυχής (καφενείο, εστιατόριο, ουζερί), δ) χώροι επί τόπου παραγωγής, όπως αρτοποιείο - αρτοσκευάσματα & φαγητό σε πακέτο.



Στο χώρο λειτουργίας της Αγοράς προβλέπεται επίσης η δημιουργία θεματικών χώρων όπως: μουσεία παραγωγικών τεχνικών και εργαλείων για συγκεκριμένα προϊόντα ή αγροτικές εργασίες (π.χ. σιτάρι - ψωμί, αμπέλι - κρασί, εκτροφή προβάτων - τυρί κλπ), τοπικές συλλογές (π.χ. κόσμημα, ενδυμασία, παιγνίδι, καρτ- ποστάλ, μουσική κ.α.), χώροι διεξαγωγής πολιτιστικών εκδηλώσεων, ημερίδων, θεατρικών παραστάσεων, δημιουργικής απασχόλησης παιδιών, στάθμευσης και βοηθητικοί χώροι όπως: τουαλέτες , διάδρομοι τροφοδοσίας και χώροι πρασίνου.

Τα πλεονεκτήματα της αγοράς για τους καταναλωτές είναι πολλά και ποικίλα. Μεταξύ αυτών η πρόσβαση σε όλα τα τοπικά προϊόντα, οι καλές τιμές και εγγυημένη ποιότητα λόγω των ελέγχων και των προδιαγραφών που τίθενται από την αγορά, ο συνδυασμός αγορών με άλλες υπηρεσίες (διασκέδαση, ψυχαγωγία, πολιτισμός) και η διευκόλυνση της αγοράς - μεταφοράς των προϊόντων λόγω της υποχρεωτικής πρόβλεψης χώρων στάθμευσης.

Τα πλεονεκτήματα για τους συμμετέχοντες παραγωγούς είναι: άμεση πρόσβαση σε ευρύ καταναλωτικό κοινό που ξεπερνά την τοπική αγορά, χαμηλό κόστος διακίνησης και διάθεσης των προϊόντων, πώληση προϊόντων χωρίς τη φυσική τους παρουσία, συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα, προσέλκυση καταναλωτικού κοινού με δραστηριότητες που οργανώνει η αγορά και δωρεάν διαφήμιση

Η ίδρυση-κατασκευή της πλίθινης αγοράς στο Τοπικό Διαμέρισμα Προδρόμου θα αποτελέσει για την περιοχή, πέρα από χώρο αγοραπωλησίας τοπικών προϊόντων, πόλο έλξης τουριστών και διαφόρων πληθυσμιακών ομάδων που θα συμμετέχουν σε πολιτιστικές και ενημερωτικές εκδηλώσεις.

Τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα θα γίνουν ανταγωνιστικά, θα αποκτήσουν προστιθέμενη αξία, θα προβληθούν και θα βρουν διέξοδο στην αγορά. Οι παραγωγοί θα εκπαιδευτούν, θα παρακινηθούν στην υιοθέτηση νέων καλλιεργητικών μεθόδων και καλλιεργειών, θα αποκτήσουν επιχειρηματικό πνεύμα και θα εξασφαλίσουν την πώληση των προϊόντων τους. Το καταναλωτικό κοινό θα βρίσκει συγκεντρωμένα σε ένα χώρο, νωπά και συσκευασμένα τοπικά ποιοτικά προϊόντα, που εξασφαλίζουν υγιεινή και ασφαλή διατροφή.
   
 ΕΡΕΥΝΑ Του Λάζαρου Μάμαλη

Δημοσίευσέ το στο:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου