Τα Τρίκαλα μπορούν και πρέπει να μετατραπούν σε πόλη του ποδηλάτου και να «εξάγουν» το ποδήλατο ως στοιχείο ταυτότητας όλου του νομού. Για να γίνει όμως αυτό χρειάζονται:
1. Μια ολοκληρωμένη άποψη για το ποδήλατο και τους ποδηλατοδρόμους στην πόλη.
2. Ένα ρεαλιστικό πλάνο κατασκευής τους.
3. Μια συνεχή πληροφόρηση – προώθηση – προβολή του ποδήλατου ως μέσου μεταφοράς για όλους τους πολίτες .
4. Πολιτική βούληση και ανάληψη συνεργασίας με το κίνημα των ποδηλατιστών και με εξειδικευμένη ομάδα ειδικών επιστημόνων.
5. Να αποφασισθεί και να θεσμοθετηθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης που μπορεί να εκπονηθεί σε εθελοντική βάση ώστε να αποτελέσει στο άμεσο μέλλον ένα σοβαρό εργαλείο διεκδίκησης για ένα καλλίτερο περιβάλλον στην πόλη,
Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε τα παρακάτω βήματα :
Βήμα πρώτο: Η κατασκευή ενός σταυροειδούς δικτύου ποδηλατοδρό μων στο κέντρο της πόλης .
Βασικές μας σκέψεις στη διατύπωση της πρότασής μας είναι ότι το ποτάμι πρέπει να σταθεί αρωγός της κίνησης με ποδήλατο όπως και το να δοθεί η δυνατότητα σύνδεσης των μεγάλων σχολικών μονάδων της πόλης, φέρνοντας τη ποδηλατοκίνηση κοντά στους μαθητές.
Με βάση αυτά τα προτάγματα προτείνουμε αρχικά την δημιουργία ενός βασικού οριοθετημένου και ασφαλούς ποδηλατόδρομου με φυσική φύτευση και με συνύπαρξη της κίνησης των πεζών και των αμαξιδίων κάνοντας χρήση της μιας πλευράς του ποταμού ως βασικό άξονα και αρτηρία για τη βάση ενός ασφαλούς δικτύου ποδηλατοδρόμων στο κέντρο της πόλης.
Με φορά από την περιοχή του μαιευτηρίου έως την νέα γέφυρα στο ύψος του Νοσοκομείου και με παράλληλη μονοδρόμηση όλου του οδικού δικτύου (στην ουσία υφίσταται στο μεγαλύτερο μέρος του) απαιτείται μικρής έκτασης επέκταση του πεζοδρομίου και κυρίως επίλυση του προβλήματος με ειδική σήμανση στις οκτώ γέφυρες (πέντε αυτοκινήτου και τρεις πεζών).
Το κόστος της κατασκευής αυτού του ποδηλατοδρόμου είναι σχετικά μικρό και απαιτεί μικρές παρεμβάσεις χωρίς να δημιουργεί κοινωνικές συγκρούσεις αφού στο μεγαλύτερο μέρος του δεν περνάει από καταστήματα και δεν καταλαμβάνει χώρο στάθμευσης από τα οχήματα.
Επίσης με πολύ απλό τρόπο και μέσω της πεζογέφυρας του Αγίου Κωνσταντίνου και του απέναντι πάρκου μπορεί εύκολα να συνδεθεί με το 2ο Λύκειο .
Αυτός είναι και ο πρώτος άξονας του βασικού δικτύου ποδηλατοδρόμων στα Τρίκαλα ο οποίος στη συνέχεια προτείνουμε να συνδεθεί με τον κάθετο άξονα (1ο Γυμνάσιο – οδός Κονδύλη – οδός Ι. Αδάμ – οδός Ιπποκράτους – οδός Βαλαωρίτου - 3ο Γυμνάσιο) που μπορεί σχετικά εύκολα να εξασφαλίσει την οριοθέτηση διακριτού μέρους του μεγάλου πεζόδρομου της οδού Κονδύλη (στην άκρη του προς το δρόμο με οριοθέτηση με φυσική φύτευση, ποδηλατοστάσια και καλαθάκια σκουπιδιών) χωρίς να κόβεται ιδιαίτερος ζωτικός χώρος από την κίνηση των πεζών, ενώ επιτρέπει παράλληλα και μικρής έκτασης ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και προϊόντων στα υπάρχοντα καταστήματα.
Το πρόβλημα της τροφοδοσίας των καταστημάτων μπορεί να λυθεί μόνο με την εφαρμογή και τήρηση ενός αυστηρού ωραρίου εισόδου των αυτοκινήτων σε ώρες που δεν υπάρχει κίνηση πεζών και ποδηλάτων.
Εκτιμούμε ότι είναι ο πλέον εύκολος και φθηνός ποδηλατοδρόμος της πόλης μιας και απαιτεί μόνο ειδική σήμανση, μικρή ανάπλαση και τρεις διαβάσεις που ταυτίζονται με αυτές των πεζών στην κεντρική πλατεία , στην πεζογέφυρα στην οδό Αμαλίας και στα σχολικά συγκροτήματα της Μπάρας.
Η συνέχεια αυτού του ποδηλατοδρόμου μπορεί να γίνει μέσω της πεζογέφυρας του αγάλματος του Ασκληπιού και αφού φτάσει στον ποδηλατόδρομο της οδού Καποδιστρίου (μέσω της οδού Ιουλιέτας Αδάμ) στο ύψος του Δεσποτικού και να συνεχίσει μέσω του πεζόδρομου (οδός Ιπποκράτους) μέχρι την Ασκληπιού στο ύψος της διασταύρωσής της με την οδό Βαλαωρίτου .
Από εκεί μπορεί εύκολα κάνοντας χρήση της μιας πλευράς του δρόμου να συνεχίσει έως το χώρο του σχολικού συγκροτήματος του 3ο Γυμνασίου .
Η δημιουργία του νοητού αυτού σταυροειδούς δικτύου ποδηλατόδρομων συνδέει μεταξύ τους τα βασικά εκπαιδευτικά συγκροτήματα της πόλης διευκολύνοντας την μετάβαση των μαθητών, δημιουργώντας μια νέα γενιά φίλων του ποδηλάτου, ενώ κατατάσσει την πόλη μας στην πρωτοπορία της ποδηλατοκίνησης στη χώρα.
Βήμα δεύτερο (συμβολικής αλλά και ουσιαστικής αξίας)
Προτείνουμε η οδός Καποδιστρίου να γίνει ποδηλατόδρομος από την μία μεριά του πεζοδρομίου σε συνέχεια του υπάρχοντος βοηθώντας τόσο την κίνηση των πεζών όσο και των αυτοκινήτων μέσω της κατάργησης της μίας λουρίδας στάθμευσης.
Μπορεί η ύπαρξη του ποδηλατοδρόμου να διασώσει την συγκεκριμένη οδό με εμπορική, πολιτισμική και κοινωνική αξία για την πόλη (και διέρχεται από την πλατεία Μακαρίου, Δημαρχείο, νεοκλασικά κτίρια, και αποτελεί τη συνδετήρια οδό του κέντρου της πόλης με το μελλοντικό πάρκο του χώρου των πρώην φυλακών Τρικάλων) η οποία δυστυχώς εδώ και αρκετά χρόνια έχει μετατραπεί σε δρόμο υψηλής ηχητικής όχλησης και ατμοσφαι ρικής μόλυνσης .
Βήμα τρίτο (μακροπρόθεσμη προοπτική ανάπτυξης των ποδηλατόδρο μων)
Προτείνουμε να φέρουμε την Περιφέρεια του Δήμου κοντά στο κέντρο με το ποδήλατο και όχι με το αυτοκίνητο.
Να εκτονώσουμε την πόλη προς την περιφέρεια με προτάσεις για εναλλακτικούς περιαστικούς ποδηλατοδρόμους.
Σε αυτή την φάση προτείνουμε την κατασκευή οκτώ ποδηλατοδρόμων:
• Από τα ΤΕΦΑΑ μέχρι τη γέφυρα της οδού Καρδίτσης από την μεριά του ποταμού και στη συνέχεια από την μία μεριά της οδού Καρδίτσης έως το ύψος του Νοσοκομείου με μικρή επέκταση (και διαμόρφωση) του πεζοδρομίου.
• Στη συνέχεια σύνδεση του ποδηλατοδρόμου με τον παραποτάμιο στο ύψος της νέας γέφυρας.
• Σύνδεση Νοσοκομείου – σταθμού του ΟΣΕ μέσω ποδηλατοδρόμου με την χρήση δρόμων μικρής όχλησης μέσω και της πλατείας Αγρότισσας
• Από την είσοδο προς Αγ. Οικουμένιο (γέφυρα) και μέχρι το Μαιευτήριο Τρικάλων από την μεριά του ποταμού και σύνδεση με τον παραποτάμιο ποδηλατοδρόμο (είχε προταθεί και δεν έγινε στο πλαίσιο του Γ’ ΚΠΣ «Αστικά Ολοκληρωμένα»).
• Από την είσοδο από την οδό Πύλης και με ειδική χάραξη (Αμπελάκια - Σαράγια) μέχρι τον σταθμό του Ο.Σ.Ε. (ειδική μελέτη)
• Από την είσοδο από Καλαμπάκα και την οδό Καλαμπάκας έως την γέφυρα του Τρικκαίογλου και τη σύνδεσή του με τον παραποτάμιο ποδηλατόδρομο (επέκταση του προς κατασκευή ποδηλατοδρόμου) .
• Διπλός ποδηλατοδρόμος από την αρχή της οδού Β. Τσιτσάνη και μέχρι το ύψος της Σ.Μ.Υ. (υπάρχει ήδη) και στη συνέχεια μονός μέσω του στρατοπέδου για σύνδεση με γήπεδο, σχολικά συγκροτήματα (2ο Λύκειο) και ποδηλατόδρομο που οδηγεί στην πεζογέφυρα του Αγίου Κωνσταντίνου.
• Σύνδεση του 2ου Λυκείου με το αθλητικό πάρκο του Άη Γιώργη από το δεξί πεζοδρόμιο που έχει περιθώρια έως την μικρή γέφυρα και από τον πίσω δρόμο έως το πάρκο (συνάντηση με περιφερειακό).
• Αξιοποίηση του υπάρχοντος ποδηλατοδρόμου της 28ης Οκτωβρίου (ολοκλήρωση κατασκευής του προκειμένου να εφάπτεται και να είναι στο ίδιο ύψος με το πεζοδρόμιο) μέσω της σύνδεσής του με τον ποδηλατοδρόμο της Κονδύλη (στο ύψος της Κεντρικής Πλατείας) και σύνδεση με τον ποδηλατοδρόμο της Β. Τσιτσάνη στο ύψος της ΣΜΥ (ειδική μελέτη)
Βήμα τέταρτο (όλη η πόλη με ένα ποδήλατο)
Με την ολοκλήρωση της πρότασής μας που φέρουμε προς ψήφιση και έγκριση από το Δημοτικό Συμβούλιο επιχειρούμε να συνδέσουμε τις συνοικίες της πόλης με τους κεντρικούς ποδηλατοδρόμους μέσα από ανοιχτούς ποδηλατοδρόμους με ειδική διαγράμμιση.
Αυτού του είδους οι ποδηλατοδρόμοι απαιτούν σεβασμό του ποδηλάτη αλλά και του οδηγού του αυτοκινήτου, χρήση φωτισμού από τους ποδηλάτες, σεβασμό των διατάξεων του ΚΟΚ και από τους δύο και ειδική σήμανση κατά μήκος του δρόμου και των αρτηριών.
Γνωρίζουμε βέβαια ότι για να φτάσουμε στο στάδιο αυτό πρέπει να εκπαιδευτεί μια νέα γενιά ποδηλατιστών και να υπάρξει ευαισθητοποίηση οδηγών και πολιτών και ότι επίσης πρέπει να υπάρχει ένα συνεχές πλάνο ευαισθητοποίησης των πολιτών όπως είναι η καθιέρωση ποδηλατοπορειών και συναφών δράσεων.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ
«ΦΥΣΑΕΙ ΚΟΝΤΡΑ»
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
Δημοσίευσέ το στο:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου