Τα μπακάλικα της γειτονιάς, που έθρεψαν γενιές και γενιές Ελλήνων – πριν κάνουν την εμφάνισή τους τα πρώτα σούπερ μάρκετ στον ελληνικό χώρο, χρόνια πριν κυριαρχήσουν στην αγορά οι μεγάλες αλυσίδες των πολυεθνικών και εθνικών σούπερ μάρκετ – φαίνεται ότι έχουν ξαναμπεί για τα καλά στο προσκήνιο εδώ και μερικούς μήνες.
Έχουν γεμίσει τα τετράδια των μπακάληδων
Σε πρώτο πλάνο πλέον, τόσο στις τοπικές κοινωνίες των χωριών, όσο και των συνοικιών και γειτονιών εντός της πόλης των Τρικάλων – εκεί που εξακολουθούν να υπάρχουν οι ανθρώπινες σχέσεις – βρίσκονται τα ψώνια από τον μπακάλη, μιας και εκεί, μπορεί κανείς να ψωνίσει με βερεσέ… με εγγύηση στο χρέος του… το ίδιο του το πρόσωπο και το όνομά του… το «κούτελό του» … όπως το παλιό καιρό των πατεράδων και μανάδων, παππούδων και γιαγιάδων μας.
Το λένε και το ξαναλένε οι οικονομικοί αναλυτές και πολιτικοί επιστήμονες, το λένε και το ξαναλένε οι άνθρωποι των Τεχνών και των Γραμμάτων, το λέει και το ξαναλέει ο λαός μας ; «Θα τη γλυτώσουμε και αυτή τη φορά… μόνο να μην χαθεί το φιλότιμο του Έλληνα».
Τα μπακάλικα λοιπόν, με τη δική τους προσωπικότητα και φυσιογνωμία – στοιχείο της πολιτισμικής μας ταυτότητας ως Ελλάδα – δεκαετίες μετά, «παίρνουν το αίμα τους πίσω» από την ανωνυμία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και των «ιλουστρασιόν» πάγκων τους. Σε μια δύσκολη για την χώρα οικονομική συγκυρία, αποτελεί πραγματικά ενδιαφέρον, τόσο κοινωνικά, όσο και κοινωνιολογικά, το γεγονός ότι η ελληνική οικογένεια, στηρίζεται οικονομικά από τα τεφτέρια των μπακαλάδων… που ξαναβγήκαν στους πάγκους και γέμισαν με βερεσέδια.
«Γεμίσαμε τα τετράδια με βερεσέδια»
«Έχουν γεμίσει τα τετράδια των μπακαλάδων με βερεσέ» λέει ο πρόεδρος των παντοπωλών Ν. Τρικάλων κ. Θανάσης Μουστάκας και συνεχίζει: «Ήρθε η ώρα τα μπακάλικα να ανταμείψουν την ελληνική οικογένεια για την στήριξή της όλα αυτά τα χρόνια, μιας και, μπορεί οι οικογένειες να έκαναν τα βδομαδιάτικα ψώνια τους από τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, αλλά πάντα στήριζαν τα μπακάλικα της γειτονιάς, της συνοικίας, του χωριού.
Άφηναν πάντα κάποια προϊόντα για να τα αγοράσουν από το μπακάλικο. Ο μπακάλης της γειτονιάς ήταν πάντα κάτι σαν τον «γιατρό» της γειτονιάς ας πούμε, ξέρει πού “πονάει” η κάθε οικογένεια, γιατί στο μπακάλικο οι πελάτες δεν ψωνίζουν μόνο, μιλάνε. Λένε το παράπονό τους, τον καημό τους, τη χαρά τους, την στεναχώρια τους, τα προβλήματά τους. Όλοι οι μπακάληδες είναι φίλοι με τους πελάτες τους, άρα εμείς οφείλουμε σήμερα να στηρίξουμε την ελληνική οικογένεια, όσο μπορούμε. Γιατί τα πράγματα έχουν σφίξει από παντού. Οι προμηθευτές μας δεν λειτουργούν όπως παλιά, έχουν γίνει περισσότερο σκληροί».
Φιλικές σχέσεις και αλληλεγγύη
«Η αλληλεγγύη και οι φιλικές σχέσεις υπήρχαν πάντα μεταξύ των παντοπωλών και των πελατών-γειτόνων-χωριανών» λέει ο κ. Πάνος Πούλιος, ιδιοκτήτης παντοπωλείου στα Μεγάλα Καλύβια Τρικάλων και συνεχίζει: «οι σχέσεις δεν ήταν ποτέ απρόσωπες. Οι παντοπώλες δεν κοιτούσαμε ποτέ τους πελάτες μας απλά ως πελάτες, αλλά ως γείτονες και συγχωριανούς, ως συνανθρώπους μας. Οι σχέσεις μας δεν ήταν ποτέ μόνο εμπορικές, στηρίζονταν πάντα στις προσωπικές-φιλικές σχέσεις».
Κατά γενική ομολογία των παντοπωλών, οι αγορές των πελατών τους έχουν περιοριστεί στα απολύτως απαραίτητα προϊόντα, όπως γάλα, γαλακτοκομικά, ζυμαρικά, ρύζια, όσπρια και έχει μειωθεί κατά πολύ σε σνακ, σοκολάτες, ποτά, αναψυκτικά.
Όλο το φορτίο της οικονομικής κρίσης και της αντίστοιχης κρίσης στην αγορά των απολύτως απαραίτητων αγαθών για την συντήρηση μιας οικογένειας, όπως το γάλα και τα ζυμαρικά, θα πέσει στα μπακάλικα. Εκεί θα ακουμπήσει ο διπλανός μας, υποστηρίζουν οι παντοπώλες.
Το βάθος της οικονομικής κρίσης και η διάρκειά της σε χρόνο, θα δείξει αν τελικά θα μπορέσουν να επιβιώσουν τα μπακάλικα ως μαγαζιά… την ίδια στιγμή που θα κρίνεται ταυτόχρονα η «μπέσα» του λαού μας και το φιλότιμό του.
Λέλα Κατεχάκη - Ενεργός Πολίτης
Δημοσίευσέ το στο:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου