Τετάρτη 11 Μαΐου 2011

Γιατί έφυγε ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Χορού «Ευ Δημιουργείν» από τα Τρίκαλα


- «Πληρώσαμε» το λειψό Πνευματικό Κέντρο
- Ποιες καινοτομίες εφαρμόστηκαν, γιατί ο ανταγωνισμός χτύπησε κόκκινο





Είναι αλήθεια και μάλιστα πικρή, ότι στον 4ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Χορού «Ευ Δημιουργείν» που πραγματοποιήθηκε φέτος για πρώτη φορά στη Λάρισα, την Κυριακή των Βαΐων και την Μεγάλη Δευτέρα, τρία ήταν τα βασικά χαρακτηριστικά του.


Οι καινοτομίες στο τρόπο και τους όρους διεξαγωγής του, ο χώρος διεξαγωγής του – φέτος για πρώτη φορά από την θέσπισή του δεν έγινε στα Τρίκαλα – και τρίτον και πιο ανησυχητικό, η υπέρμετρη ανταγωνιστικότητά του. Σημαντικό να σημειώσουμε είναι το γεγονός ότι η πλειοψηφία των διαγωνιζόμενων ήταν μαθήτριες και μαθητές χορού, ηλικίας 6-18 ετών!
Συναντήσαμε την από εξαετίας πρόεδρο του Πανελληνίου Σωματείου Χορού και Ρυθμικής κ. Όλγα Παππά, αρκετές μέρες μετά τον διαγωνισμό και της απευθύναμε τις παραπάνω ερωτήσεις - προβληματισμούς μας, στους οποίους και απάντησε.


Ιστορικό

Με αφετηρία τις αρχαίες ελληνικές αρχές «Αιέν Αριστεύειν» και «Ευ Αγωνίζεσθαι», το Πανελλήνιο Σωματείο Χορού και Ρυθμικής – που δημιουργήθηκε το 1975 (είναι το πρώτο Σωματείο Χορού στην Ελλάδα) με πρωτεργάτριες τις μεγάλες κυρίες του χορού στην Ελλάδα όπως η Μαρία Χορς, η Ζωζώ Νικολούδη, η Λένα Ζαμπούρα και η Κούλα Πράτσικα – δημιούργησε το 2006 – με τα νέα πλέον μέλη του –  τον διαγωνισμό «Ευ Δημιουργείν». Σκοπός του διαγωνισμού, μαθητές και δάσκαλοι του χορού να «δημιουργήσουν» χορεύοντας, να ξεδιπλώσουν δηλαδή μέσα από την κίνηση, τις σκέψεις, απόψεις, προτάσεις, ιδέες και αγωνίες που διέπουν τον χορό στην Ελλάδα. 

Γιατί φέτος στη Λάρισα
Ο Διαγωνισμός Χορού «Ευ Δημιουργείν» πραγματοποιήθηκε φέτος στη Λάρισα, διότι, όπως εξήγησε στον «Ενεργό Πολίτη» η κ. Όλγα Παππά, ο χώρος εκδηλώσεων του Πνευματικού Κέντρου Τρικάλων δεν έχει αίθουσα μπαλέτου για να μπορούν να κάνουν προετοιμασία (ζέσταμα) πριν τον διαγωνισμό, τα παιδιά που διαγωνίζονται στην κατηγορία του κλασικού μπαλέτου.

Ο υπέρμετρος ανταγωνισμός


Σχετικά με τον υπέρμετρο ανταγωνισμό, η κ. Παππά σχολιάζει: «Ο χώρος της Τέχνης είναι ανταγωνιστικός, όταν όμως πια φτάσει κάποιος να είναι επαγγελματίας, όχι μαθητής. Στη διδασκαλία και παιδαγωγική του χορού, ένα από τα στοιχεία που οφείλει να εμπνέει ο δάσκαλος, είναι η σύμπνοια, η συνεργασία και ο αλληλοσεβασμός. Δυστυχώς όμως, βλέπουμε ότι η αντιπαλότητα και ο ανταγωνισμός υπάρχουν. Τα παιδιά σήμερα, βιώνουν τις τεράστιες αλλαγές στην τεχνολογία και παράλληλα τις αλλαγές της σύγχρονης κοινωνικής εξέλιξης. Η ταχύτητα που μεγαλώνει τα παιδιά, τα έχει κάνει ανταγωνιστικά. Οι δάσκαλοι οφείλουν με τον τρόπο τους να διαπαιδαγωγούν προς το ευ αγωνίζεσθαι, το ευ αριστεύειν και τελικά το ευ δημιουργείν.
Στόχος μας είναι να κρατήσουμε τις αρχές και αξίες που γεννιούνται μέσα από την προσπάθεια, την ευγενή άμιλλα και τον υγιή ανταγωνισμό, κάθε χρόνο να ανεβάζουμε τον πήχη, χωρίς όμως να χάνονται οι θεμελιώδεις αρχές και αξίες της φιλοσοφίας του χορού». 

Οι καινοτομίες του φετινού διαγωνισμού:
Α) Ο διαγωνισμός διεξήχθη σε δύο φάσεις. Στον ημιτελικό και στον τελικό, σε αντίθεση με τις τρεις προηγούμενες χρονιές που διεξάγονταν  για κάθε κατηγορία χορού (κλασικού μπαλέτου, σύγχρονου, καρακτέρ, χιπ χοπ κα), σε μία φάση. «Αυτό αποφασίστηκε με σκοπό να μπορούν οι κριτές να έχουν την ευκαιρία να δουν τους διαγωνιζόμενους δυο φορές και να μπορούν έτσι να κρίνουν καλύτερα» εξηγεί η κ. Όλγα Παππά.
Β) Ο ημιτελικός διεξήχθη κεκλεισμένων των θυρών. «Αναγκαστήκαμε να κάνουμε τον ημιτελικό κεκλεισμένων των θυρών, γιατί η περσινή κριτική επιτροπή ήταν πολύ δυσαρεστημένη, αφού φτάσαμε στο σημείο να βλέπουμε μέσα στο θέατρο των Τρικάλων, πανό αναρτημένα από διάφορες σχολές χορού! Αυτή είναι τακτική γηπέδου και όχι διαγωνισμού χορού και φυσικά αντιβαίνει στην φιλοσοφία του χορού» λέει χαρακτηριστικά η πρόεδρος του Πανελληνίου Σωματείου Χορού και Ρυθμικής.
Γ) Ανέβηκε η βαθμολογία της βάσης, για να μπορεί να ανέβει το επίπεδο του διαγωνισμού σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.

Οι κριτές
Η κριτική επιτροπή κάθε φορά αποτελείται από αξιόλογους και διαπρεπείς ανθρώπους στον χώρο του έντεχνου χορού. Ειδικά φέτος η κριτική επιτροπή αποτελούνταν από Έλληνες που έχουν διακριθεί στο χώρο τους σε Ελλάδα και εξωτερικό. 


 Λέλα Κατεχάκη - Ενεργός πολίτης


Δημοσίευσέ το στο:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου