Τετάρτη 23 Μαρτίου 2011

Από την αρχή οι παράπλευροι δρόμοι στην Τρικάλων - Καλαμπάκας


Πρόστιμα για κλίση της εθνικής οδού Τρικάλων - Λάρισας






Μια απόρριψη χρηματοδότησης έργου, μπορεί να έχει καλή έκβαση; Μπορεί, αν η πρόταση για το έργο επαναυποβληθεί και, ολοκληρωμένη πλέον, λύσει ένα από τα χρόνια προβλήματα. Πρόκειται για τους παράπλευρους δρόμους της ε.ο. Τρικάλων Καλαμπάκας, στο τμήμα μετά τον κόμβο της Ράξας και μέχρι την Καλαμπάκα.

Το έργο είχε υποβληθεί ως πρόταση από τη ΔΕΣΕ Θεσσαλίας για ένταξη στο ΕΣΠΑ, αλλά πριν λίγο διάστημα η ενδιάμεση διαχειριστική αρχή το απέρριψε. Αιτία, η μη σαφής περιγραφή της πρότασης, η έλλειψη πληρότητας στην περιγραφή της πρότασης, η μη ρεαλιστικότητα του προϋπολογισμού σε σχέση με το φυσικό αντικείμενο και η μη ρεαλιστικότητα του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης της πράξης, καθώς δεν υπήρχε σαφής προσδιορισμός του φυσικού αντικειμένου της πρότασης, με αποτέλεσμα να μην καθορίζονται τα διακριτά παραδοτέα αυτής.

Τι σημαίνουν όλα αυτά τα τεχνικά στοιχεία; Ότι χρειάζεται μια σαφέστερη επαναυποβολή του φακέλου, προκειμένου να εγκριθεί από την Αρχή και να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ. Μάλιστα, πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 4.357.000, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχουν τα χρήματα για να διευκολυνθεί η κίνηση των οχημάτων στο παράπλευρο δίκτυο και η σύνδεση των κόμβων του.

Διότι τώρα, μετά και τη φασαρία που είχε γίνει πέρυσι τα Χριστούγεννα με τις εισόδους οχημάτων στους παράπλευρους δρόμους, με δικαστική διαμάχη ενός ιδιοκτήτη επιχείρησης με την αρμόδια Διεύθυνση της Περιφέρειας, με την εμφάνιση ακόμη και κατεστραμμένων στηθαίων σε κάποια σημεία του δρόμου και με τη μη ολοκλήρωση του έργου, η κίνηση είναι δυσχερής. Παραπονιούνται όλοι και κυρίως οι επιχειρηματίες της περιοχής, αλλά και όσοι κατευθύνονται στα χωριά, χωρίς να είναι απαραίτητο να περνούν από την εθνική οδό. Ήδη, πάντως, η τοποθέτηση των φαναριών στον κόμβο της Ράξας έχει μειώσει τους κινδύνους πρόκλησης ατυχημάτων στο συγκεκριμένο επικίνδυνο σημείο.

Επίσης σκέψη επίλυσης προβλημάτων υπάρχει και για το τμήμα της εθνικής οδού από τον κόμβο της Θεόπετρας μέχρι τις σιδηροδρομικές γραμμές. Εκεί φαίνεται πως προκρίνεται η τοποθέτηση στηθαίων, προκειμένου να διεξάγεται ομαλά η κυκλοφορία και να ελαχιστοποιούνται οι κίνδυνοι για τους οδηγούς. Πάντως, πριν απ’ όλα, ένα σημαντικό στοιχείο – απαραίτητη προϋπόθεση για το έργο (τους παράπλευρους δρόμους) είναι οι απαλλοτριώσεις.


Πληροφορίες  αναφέρουν ότι θεωρείται μείζον ζήτημα, αφού, μόλις ολοκληρωθούν οι εργασίες, θα αρχίσει το – οποιοδήποτε – ενταγμένο έργο να υλοποιείται άνευ προβλημάτων.


Πρόστιμα για κλίση της εθνικής οδού


Όσοι επιστρέφετε στα Τρίκαλα, έχετε διαπιστώσει ότι μπροστά από τη ΒΙΟΣΕΡ ο δρόμος έχει μια περίεργη και ανεξήγητα μεγάλη κλίση. Το όχημα γέρνει απότομα, δεν πρέπει κανείς να αφήνει το τιμόνι ελεύθερο και οι γνώστες του οδοστρώματος οδηγούν πολύ αργά. Αυτή η κλίση, προφανώς κίνησε το ενδιαφέρον των αρμόδιων ελεγκτικών αρχών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στ. Ελλάδας, οι οποίοι οδηγήθηκαν στην επιβολή μείωσης αμοιβής στην εταιρία που εκτέλεσε το έργο. Το ίδιο έπραξαν οι αρχές και για λιγότερη άσφαλτο που βρέθηκε να έχει πέσει σε τμήμα του δρόμου κοντά τον Πετρόπορο.

Έλεγχοι
Η διαδικασία ελέγχου κινήθηκε από τα εργαστήρια των αντίστοιχων διευθύνσεων Δημοσίων Έργων της υπερπεριφέρειας. Τα οποία, στο πλαίσιο και των συνεχών ελέγχων που διενεργούν, διαπίστωσαν ότι υπάρχει μια απόκλιση μεγαλύτερη των 70 ιντσών ανά χιλιόμετρο, παρά τις προβλεπόμενες διατάξεις (δείκτης ανωμαλιών λέγεται). 

Κλίση
Η απόκλιση αυτή εντοπίστηκε στις χιλιομετρικές θέσεις 50 έως 51, 51 έως 52 και 52 έως 53 του αριστερού κλάδου κυκλοφορίας (από Λάρισα προς Τρίκαλα). Επίσης, στις χ.θ. 48 έως 49, 51 έως 52 και 53 έως 53+200 του δεξιού κλάδου κυκλοφορίας (πάντα στην ίδια κατεύθυνση, αφού αρχή του δρόμου θεωρείται η Λάρισα). Επειδή, όμως, λόγω των συγκεκριμένων συνθηκών (στενός δρόμος, μεγάλη κυκλοφορία) δεν είναι δυνατόν αυτή την περίοδο να γίνουν παρεμβάσεις, θα αναμένουν οι υπηρεσίες την έναρξη των εργασιών για την εθνική οδό. Τότε, θα κλείσει το συγκεκριμένο τμήμα για ένα διάστημα, προκειμένου να προχωρήσουν εργασίες αποκατάστασης και η κυκλοφορία θα διεξάγεται από τον νέο δρόμο για ένα διάστημα.

Λιγότερη άσφαλτος
Ένα δεύτερο στοιχείο που ανακάλυψαν οι έλεγχοι, είναι η λιγότερη ποσότητα ασφάλτου που έπεσε σε άλλα σημεία του δρόμου. Συγκεκριμένα, αντί να υπάρχει πάχος ασφάλτου 5 εκατ., βρέθηκαν σε πάρα πολλά σημεία του δρόμου (από χ.θ. 48 μέχρι χ.θ. 40+060, από χ.θ. 49+060 έως χ.θ. 50+940, χ.θ. 50+940 έως χ.θ. 52+580,  χ.θ. 52+580  αριστερός κλάδος έως 53+000) συνολικού μήκους 5 χλμ. λιγότερες ποσότητες ασφάλτου (κατά 7,6%, 10%, 11% κ.α.).
Πρόστιμα
Όλα αυτά, επισύρανε την επιβολή προστίμου στην εταιρία. Συγκεκριμένα, βάσει μαθηματικών τύπων που υπολογίζουν σε τέτοιες περιπτώσεις τα πρόστιμα, η εταιρία θα πρέπει να επιστρέψει συνολικά 63.129,26 ευρώ. Πώς θα γίνει αυτό; Όταν αποσταλεί ο νέος λογαριασμός πληρωμής για το σύνολο του έργου, τα χρήματα αυτά θα αφαιρεθούν και δεν θα πληρωθούν από το Δημόσιο, δηλαδή την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.


Θανάσης Μιχαλάκης


Δημοσίευσέ το στο:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου