Παρασκευή 27 Αυγούστου 2010

Νόμιμος ξανά ο τζόγος στην Ελλάδα. Περίπου 400 τερματικά στα Τρίκαλα


Μετά από οκτώ χρόνια καθολικής απαγόρευσης των τεχνικών και τυχερών παιχνιδιών, τα «φρουτάκια» επανέρχονται στην αγορά πιο «ζουμερά». Με νομοσχέδιο που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών νομιμοποιείται η διενέργεια ηλεκτρονικών τεχνικών και τυχερών παιχνιδιών και «ανοίγει» το διαδικτυακό στοίχημα και από εταιρείες με έδρα την Ελλάδα.






Το υπουργείο ανάρτησε χθες στο Διαδίκτυο (www.opengov.gr) για διαβούλευση το πλαίσιο του νομοσχεδίου που προβλέπει την εισαγωγή και λειτουργία ψυχαγωγικών και τυχερών παιχνιδιών κάτω από τον αυστηρό έλεγχο μιας ανεξάρτητης Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου τυχερών παιχνιδιών.

Φουλ του τζόγου

Το νομοσχέδιο θα προβλέπει τη χορήγηση περιορισμένου αριθμού αδειών για λειτουργία μηχανημάτων, ανάλογα με τον πληθυσμό του δήμου (σ.σ. υπολογίζεται ότι θα χορηγηθούν περίπου 32.000 τερματικά), την καταβολή ειδικού τέλους υπέρ του Δημοσίου, την αποκόμιση περιορισμένου οφέλους για τους παίκτες αλλά και την επιβολή αυστηρών κυρώσεων για όσους παρανομούν.

Οπως επισημαίνει το υπουργείο, «στη χώρα μας εκτιμάται ότι λειτουργούν σήμερα περισσότεροι από 250 διαδικτυακοί τόποι στοιχηματισμού, έως και 20.000 ηλεκτρονικές μηχανές ψυχαγωγικών παιχνιδιών περιορισμένου κέρδους (AWPs) και έως και 150.000 ηλεκτρονικοί υπολογιστές που παρέχουν παράνομα τυχερά παιχνίδια (τύπου φρουτάκια).

Συνολικά, ο παράνομος τζίρος όλων αυτών των τυχερών παιχνιδιών εκτιμάται σε πάνω από 4 δισ. ευρώ ετησίως».

Στόχος του υπουργείου είναι η αποφυγή του ευρωπροστίμου που ανέρχεται σε 32.000 ευρώ την ημέρα και η είσπραξη εσόδων συνολικού ύψους 700 εκατ. ευρώ το 2011 από τη χορήγηση των αδειών και τα τέλη διενέργειας ηλεκτρονικών παιχνιδιών.

Σύμφωνα, με το προτεινόμενο νομοθετικό πλαίσιο:

1. Τα παιχνίδια θα κατατάσσονται σε δύο κατηγορίες:

Ψυχαγωγικά παιχνίδια: Επιτρέπεται η διενέργειά τους και μέσω τερματικών με οθόνη (Video Lottery Terminals) συνδεδεμένα με κεντρικό πληροφοριακό σύστημα. Για τη χορήγηση της ειδικής άδειας, καθώς επίσης και για τη διατήρησή της σε ισχύ καταβάλλεται από τους ιδιοκτήτες των τερματικών εφάπαξ τέλος και, επιπλέον, ετήσιο τέλος διενέργειας ψυχαγωγικών τεχνικών παιχνιδιών. Οι άδειες για τα μηχανήματα ορίζονται πανελλαδικά με διαβαθμισμένο κόστος κτήσης, ανάλογα με τον πληθυσμό της πόλης.

Τυχερά παιχνίδια περιορισμένου οφέλους: Το προσδοκώμενο κέρδος είναι περιορισμένο και προτείνεται να αποτελεί, σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική, το 60% του ύψους στοιχηματισμού του κάθε μηχανήματος. Το ποσοστό κερδών μπορεί να διανέμεται με δύο τρόπους: είτε να μην σχετίζεται με το ύψους του στοιχηματισμού, αλλά να δίνεται ένα μέγιστο ποσό, ή να οριστεί σε πολλαπλάσιο του ποσού στοιχηματισμού.

Σε κάθε περίπτωση, το ανώτατο ποσό στοιχήματος θα είναι συγκεκριμένο π.χ. από 0,20 - 10,00 ευρώ. Οι παίκτες θα μπορούν να παίζουν μόνο μέχρι ένα ορισμένο ποσό για μία χρονική περίοδο (π.χ. 300 ευρώ ανά μήνα) και σε καμιά περίπτωση δεν θα μπορούν να χάσουν περισσότερα χρήματα από αυτά που στοιχηματίζουν.

2 Καθιερώνεται και η δυνατότητα του «εξ αποστάσεως στοιχηματισμού», δηλαδή του στοιχηματισμού μέσω του Διαδικτύου (Ιnternet) ή άλλων οπτικοακουστικών και ηλεκτρομαγνητικών μέσων (itv, mobile). Η διεξαγωγή εντός της ελληνικής επικράτειας του εξ αποστάσεως στοιχηματισμού θα επιτρέπεται, κατόπιν έκδοσης ειδικής άδειας χρονικής διάρκειας 5 ετών.

Για τη χορήγηση της ειδικής άδειας καταβάλλεται από τους ενδιαφερόμενους υπέρ του Δημοσίου πριν από την έναρξη της σχετικής δραστηριότητας εφάπαξ εισφορά εξ αποστάσεως στοιχηματισμού και περιοδικό τέλος επί των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων τους. Οι ιστοσελίδες πρέπει να έχουν υποχρεωτικά την κατάληξη .gr και οι κάτοχοι της άδειας να έχουν έδρα στην Ελλάδα.

Με το νέο νομοσχέδιο θα ρυθμισθούν άμεσα οι υποαγορές του διαδικτυακού στοιχήματος και πόκερ, ενώ οι υπόλοιπες δύο αγορές (ιπποδρομίες και παιχνίδια τύπου καζίνο) ενδέχεται να αποτελέσουν αντικείμενο μελλοντικής διαβούλευσης.

3. Επιτρέπεται η λειτουργία των «ανταλλακτηρίων στοιχημάτων». Πρόκειται για συστήματα συναλλαγών που επιτρέπουν την ανταλλαγή στοιχημάτων μεταξύ παικτών αλλά και παρόχων.

4. Θα απαγορεύεται αυστηρά η διεξαγωγή πάσης φύσεως παιχνιδιών με πίστωση, καθώς και η παροχή «έκπτωσης» στο κόστος συμμετοχής.

5. Οι ανήλικοι θα απαγορεύεται να έχουν πρόσβαση σε τυχερά παιχνίδια. Θα μπορούν μόνο να παίζουν τεχνικά-ψυχαγωγικά παιχνίδια, τα οποία θα διαβαθμίζονται σε προσβασιμότητα ανάλογα με την ηλικία.

6. Η διεξαγωγή των τυχερών παιχνιδιών σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους και καταστήματα γίνεται με εκχώρηση αριθμού αδειών για λειτουργία μέγιστου αριθμού τερματικών, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή και διεθνή πρακτική που συνιστά περίπου 3,2 τερματικά ανά 1.000 κατοίκους (περίπου 32.000 ηλεκτρονικά μηχανήματα). (Πληθυσμός νομού Τρικάλων140.000 , απογραφή 2001)

Το κόστος της άδειας πληρώνεται εν μέρει μετά την απόκτηση της άδειας και εν μέρει κατά την τοποθέτηση κάθε μηχανήματος (π.χ. 50% - 50%). Η άδεια διαρκεί για συγκεκριμένη χρονική περίοδο (π.χ. 7- 10 χρόνια) και είναι ανανεώσιμη.

7. Αριθμός αδειών: Για τον αριθμό και την κατανομή των αδειών εξετάζονται οι παρακάτω εναλλακτικές δυνατότητες:

    * Ανοιγμα της αγοράς με διεθνή διαγωνισμό. Οι άδειες δημοπρατούνται από το υπουργείο Οικονομικών με πλειοδοσία και με ελάχιστη τιμή εκκίνησης.
    * Ανοιγμα της αγοράς με διεθνή διαγωνισμό, με μεταβατικό στάδιο για 2-3 χρόνια. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα προκηρύσσεται συγκεκριμένος αριθμός αδειών με καθορισμένο κόστος.
    * Αρχική παραχώρηση στον ΟΠΑΠ των νέων αδειών για ορισμένο χρόνο με προκαθορισμένη την τιμή ανά άδεια και τα δικαιώματα εκμετάλλευσης. Στη συνέχεια ο ΟΠΑΠ, με ανοικτή διαδικασία, υποχρεούται να επιλέξει κατ’ ελάχιστον 3 παρόχους.

Μαρία Βουργάνα
mvourgana@pegasus.gr


Δημοσίευσέ το στο:

1 σχόλιο:

  1. Τα καζίνο δεν παράγουν τίποτα. Αντλούν μόνο χρήματα από την ελληνική οικογένεια. Σε αρκετές περιπτώσεις “παράγουν” ψευδαισθήσεις, και προσωπικές τραγωδίες. Όσον αφορά τα εν δυνάμει οφέλη από τη φορολόγηση που υποτίθεται ότι χάνονται, κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Τα χρήματα του έλληνα πολίτη που δεν κάνουν φτερά πηγαίνοντας στα ταμεία των πολυεθνικών που -με μοναδική επένδυση το κόστος της διαφήμισης (γιγαντοαφίσες, lobbying ή χρηματισμοί)- επιχειρούν να λεηλατήσουν την ελληνική κοινωνία, θα πήγαιναν αλλού. Έτσι το κράτος θα εισέπραττε φόρους από άλλες δραστηριότητες που παράγουν υπεραξία για την ελληνική κοινωνία. Η πολιτισμική ευτέλεια με την επίφαση χλιδής και η ελπίδα της έλευσης των «βαρβάρων» του Καβάφη που τόσο άκριτα καταναλώνουμε σε αυτή τη χώρα είναι η πηγή πολλών εν των προβλημάτων μας. Το οικονομικό πρόβλημα της Ελλάδας οφείλεται κυρίως στην έλλειψη παραγωγικότητας και δεν λύνεται με κοντόφθαλμες εισπρακτικές πολιτικές. Οι πραγματικές εισροές στην ελληνική κοινωνία δεν έχουν καμία σχέση με τις βραχυπρόθεσμες λογιστικές εισροές στα ταμεία του κράτους. Η μακροχρόνια οικονομική και πνευματική αφαίμαξη της ελληνικής κοινωνίας, η και η Las Vegoποίηση του ελληνικού τοπίου και η απόπειρα επισκίασης του ελληνικού πολιτισμού θα πλήξουν εμάς, την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό και θα αποβούν καταστρεπτικά για τους άλλους παραδοσιακούς τουριστικούς προορισμούς της χώρας.
    Πρόσφατα έκανα ένα ταξίδι στην πανέμορφη αλλά και πολύπαθη Ουγγαρία. Στην πάλε ποτέ αυτοκρατορική υπερδύναμη με την χρυσοποίκιλτη αίγλη και τα επιβλητικά παλάτια, πρόσεξα ότι πλέον σε κάθε γειτονιά υπήρχε και ένα μικρό καζίνο. Έξω από τα καζίνο πάντα δυο τρείς πόρνες περίμεναν για ένα μεροκάματο από τον “πλούσιο” τουρίστα ή κάποιον μοναχικό Ούγγρο πολίτη για τον οποίο το κόστος μιας οικογένειας ήταν ποιο βαρύ από το κόστος μιας περιστασιακής συνεύρεσης με μια πόρνη εισαγωγής. Δυο τρία μεγάλα κτίρια πολυεθνικών στη Βουδαπέστη μοιάζουν σαν όρνεα που ξεκοκαλίζουν το ψοφίμι. Μόνο οι υποδομές από το παλιό καθεστώς, και η παλιά κουλτούρα του λαού αυτού όπως έχει αφήσει τη σφραγίδα της στο αστικό τοπίο, αποτελεί μια βάση ασφάλειας από την οποία μπορεί να αυτοπροσδιορισθεί και να ίσως να αναζητήσει μια απαρχή ελπίδας ο Ουγγρικός λαός.
    Τα ερωτήματα που βάζω ως επίλογο σε αυτό το κείμενο είναι ρητορικά. Πιο είναι το όραμά μας σε αυτή τη χώρα; Να μασκαρεύουμε και να ξεπουλάμε οτιδήποτε πολύτιμο μας έχει απομείνει κάθε νύχτα για ένα ξεροκόμματο από τον πλούσιο τουρίστα; ‘Η να αναδείξουμε με συνέπεια τα διαχρονικά ιδανικά αυτού του λαού και να κερδίσουμε με την εργατικότητα μας, τον πολιτισμό και την καινοτομία, τη δική μας φιλοξενία και την φυσική ομορφιά, επάξια προς τους λαούς της Ευρώπης μια βιώσιμη και δίκαιη κοινωνία; Πολύ δύσκολα τελικά μπορεί η δραστηριότητα του τζόγου να έχει μέσο-μακροπρόθεσμα οφέλη για την ελληνική κοινωνία. Με μια μαύρη οικονομία να επισκιάζει την επίσημη, θα έχει η ελληνική κοινωνία τη δύναμη αυτοσυγκράτησης να περιορίσει τη συμμετοχή της στην μοναδική ωφελούμενη πλευρά των καζίνο? Του επαγγελματία δηλαδή που προσφέροντας υπηρεσίες και αγαθά επωφελείται και δεν παρασέρνεται αναζητώντας την τύχη του με μακροπρόθεσμα καταστρεπτικό τρόπο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή