Σάββατο 17 Μαρτίου 2012

Σεμινάριο στον Δημοτικό Κινηματογράφο Τρικάλων


Ο Δημοτικός Κινηματογράφος Τρικάλων, στα πλαίσια των παράλληλων  δραστηριοτήτων του, πραγματοποιεί σεμινάριο κινηματογράφου με θέμα: «Το ντοκιμαντέρ ως εκπαιδευτικό εργαλείο». Εισηγητής: Βασίλης Λουλές, σκηνοθέτης. Υπεύθυνος προγράμματος: Στέφανος Νταλάσης, καλλιτεχνικός δ/ντης






ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ  ΜΕ ΘΕΜΑ: «ΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ»

Το σεμινάριο θα γίνει στα Τρίκαλα, στο χώρο του Δημοτικού Κινηματογράφου, στον Πολυχώρο Τέχνης και Πολιτισμού «Μύλος Ματσόπουλου» από 28/3/ έως 10/5/2012, κάθε Πέμπτη 6.00-10.00 μμ, θα είναι διάρκειας 30 διδακτικών ωρών και μπορούν να συμμετέχουν νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές όλων  των ειδικοτήτων, αλλά και κάθε ενδιαφερόμενος.
 Ημερομηνίες σεμιναρίου:  κάθε Πέμπτη ->  28/3, 5/4, 19/4,  26/4,  3/5,  10/5.
 Επειδή ο αριθμός των συμμετεχόντων θα είναι περιορισμένος, θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. 
 Κόστος συμμετοχής: 70 ευρώ
 Πληροφορίες και αιτήσεις στις ιστοσελίδες www.trikalacity.gr και http://cine-mylos.blogspot.com/
 Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να καταθέσουν αίτηση συμμετοχής στα γραφεία του Δημοτικού Θεάτρου Τρικάλων στο Μύλο Ματσόπουλου τηλ. 24310 20000  καθημερινά 12-1, ταυτόχρονα με την καταβολή του ποσού.
 Καταληκτική ημερομηνία εγγραφής: 23 Μαρτίου 2004
 Θα χορηγηθεί σχετική βεβαίωση.


                                                                     
“ΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ”
ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: Βασίλης Λουλές, σκηνοθέτης

Το σεμινάριο απευθύνεται τόσο σε ανθρώπους με γενικότερα ενδιαφέροντα που θέλουν να γνωρίσουν το σύγχρονο ντοκιμαντέρ και τις αναζητήσεις του, όσο και σε εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας που μπορούν να εφοδιαστούν με γνώσεις και μεθόδους χρήσιμες για τη δουλειά τους στο σχολείο.
Το ντοκιμαντέρ είναι το πιο ανερχόμενο είδος κινηματογράφου παγκοσμίως και γνωρίζει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα μεγάλη άνθιση. Πολύ πέρα από τον παραδοσιακό του ρόλο (εξερεύνηση, καταγραφή και χαρτογράφηση της πραγματικότητας, της Φύσης, της Ιστορίας και της Επιστήμης), το σύγχρονο ντοκιμαντέρ, και ιδιαίτερα το ανθρωποκεντρικό, διερευνά πλέον την ανθρώπινη συνθήκη μέσα στην Ιστορία αλλά και στην τρέχουσα καθημερινότητα. Πολύ πιο οικείο, με μεγαλύτερο εύρος και ποικιλία, με πιο δυναμικές μεθόδους παρατήρησης και τεκμηρίωσης, με αφηγηματικούς τρόπους που πολλές φορές πλησιάζουν στις ταινίες μυθοπλασίας, με εμβάθυνση στους χαρακτήρες, με περισσότερο συναίσθημα και χιούμορ, το σύγχρονο ντοκιμαντέρ ανιχνεύει αχαρτογράφητες περιοχές της ανθρώπινης συνείδησης και της δυναμικής των κοινωνικών φαινομένων.
Με όλα αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά, το ντοκιμαντέρ εισέρχεται  και στο χώρο της Εκπαίδευσης καθώς όλο και περισσότερα σχολεία και εκπαιδευτικοί οργανισμοί το εντάσσουν στη δουλειά τους ως ένα πολυσύνθετο εκπαιδευτικό εργαλείο. Ασκεί γοητεία στα παιδιά, προσφέρεται για αναλύσεις και ασκήσεις, και μπορεί να αποτελέσει αφορμή ακόμα και για νέες κινηματογραφικές απόπειρες, των ίδιων των παιδιών αυτή τη φορά.

ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία:
-Να γνωρίσουν ή να ξαναδούν κάποια σημαντικά ελληνικά ντοκιμαντέρ, μέσα από μια πολύ ιδιαίτερη παρουσίαση.
-Να προσεγγίσουν το περιεχόμενό τους με τρόπο μεθοδικό, που θα επιτρέπει την ανάλυση σε βάθος και θα δίνει αφορμές για περαιτέρω προσωπική έρευνα, μελέτη και άσκηση. Κάτι, ιδιαίτερα χρήσιμο στους εκπαιδευτικούς που μπορούν έτσι να προετοιμαστούν για δημιουργική δουλειά στην τάξη με άξονα ένα ντοκιμαντέρ (πχ. στο πλαίσιο των “Ερευνητικών Εργασιών/projects”).                                                                                                                     
-Να έρθουν σε επαφή με την κινηματογραφική γλώσσα και με τους σύγχρονους τρόπους αφήγησης και τεκμηρίωσης.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΣΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

1. Προβολή πέντε βραβευμένων ελληνικών ντοκιμαντέρ που παρουσιάζουν ευρύτερο καλλιτεχνικό ενδιαφέρον. Οι ταινίες εστιάζουν στον άνθρωπο και τη διαδρομή του, ανιχνεύουν θέματα με κοινωνικό, ιστορικό και ψυχολογικό ενδιαφέρον, θέματα ιδιαίτερης τοπικής ιστορίας, και αποτελούν όψεις της πολυσύνθετης ανθρώπινης διαδρομής. Οι προβολές θα συνοδεύονται και από γενικότερες αναφορές στο είδος στο οποίο εντάσσεται το καθένα από αυτά τα ντοκιμαντέρ (ιστορικό, βιωματικό, καταγραφής της μνήμης, παρατήρησης της καθημερινής ζωής, κλπ).
2. Ανάλυση του ιδιαίτερου εκπαιδευτικού τους χαρακτήρα: πώς μπορούν οι συγκεκριμένες ταινίες να γίνουν εργαλείο εκπαίδευσης, με παραδείγματα και ασκήσεις γνωσιολογικού, κοινωνιολογικού και εννοιολογικού περιεχομένου. Πεδία που ανοίγονται για εργασίες στη σχολική τάξη. Οι θεατές, οι εκπαιδευτικοί και, τελικά, οι μαθητές καλούνται να παρακολουθήσουν την πορεία της έρευνας που έκαναν οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ στην φάση κατασκευής του, αλλά και να τη συνεχίσουν οι ίδιοι ακόμα παραπέρα, προσαρμόζοντάς την στις ιδιαίτερες αναζητήσεις-στόχους της δικής τους ομάδας ή της τάξης. Τρόποι χρήσης των παραδοσιακών μεθόδων έρευνας (πχ. γραπτά κείμενα) αλλά και των σύγχρονων μέσων (internet, προφορικές μαρτυρίες). Διαδικασία δημιουργικής ενσωμάτωσης των  διαφορετικών πηγών πληροφορίας στην υπηρεσία ενός στόχου.
3. Παρατηρήσεις πάνω στο ιδιαίτερο κινηματογραφικό ύφος και τη γλώσσα αφήγησης: πώς, το καθένα από αυτά τα πέντε ντοκιμαντέρ, αναδεικνύει το περιεχόμενό του μέσα από μια τελείως διαφορετική σκηνοθετική προσέγγιση υπηρετώντας το στόχο της τεκμηρίωσης και της γνώσης, ενώ παράλληλα επιτρέπει τη δημιουργία συναισθημάτων και την ταύτιση του θεατή όπως ακριβώς και στις ταινίες μυθοπλασίας. 
4. Ανάμεσα στις συναντήσεις (4ωρες/ανά εβδομάδα) οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να πραγματοποιούν ασκήσεις και εργασίες που θα δίδονται με αφορμή την ταινία που θα έχει ήδη προβληθεί και αναλυθεί.                                                                                                                                                                                                 
5. Ανάλογα με το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων μπορεί να ακολουθήσει και συνέχεια του Σεμιναρίου με πρακτικές ασκήσεις κινηματογραφικών γυρισμάτων για ενήλικες ή με εξειδικευμένα μαθήματα κινηματογραφικής γλώσσας για τους εκπαιδευτικούς με στόχο τη δημιουργική δουλειά στο σχολείο.




Βασίλης  Λουλές
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ  ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Είναι σκηνοθέτης κινηματογράφου και τηλεόρασης.
Σπουδές
Γεννήθηκε στα Τρίκαλα, όπου και τελείωσε το Λύκειο.
Σπούδασε Ηλεκτρολόγος Μηχανικός στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο της Αθήνας και Σκηνοθεσία Κινηματογράφου. Πήρε υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών για κινηματογραφικές σπουδές στο εξωτερικό.
Εργασιακή εμπειρία
Σκηνοθέτησε ταινίες μικρού μήκους μυθοπλασίας καθώς και ταινίες ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους. Οι ταινίες του τιμήθηκαν με βραβεία, έλαβαν μέρος σε πολλά φεστιβάλ του εξωτερικού, μεταδόθηκαν από ξένα και ελληνικά τηλεοπτικά κανάλια και συμπεριλήφθηκαν σε ελληνικά και διεθνή αφιερώματα.
Συμμετείχε στην τριμελή ομάδα η οποία δημιούργησε το Κινηματογραφικό Αρχείο του Υπουργείου των Εξωτερικών και ταξινόμησε πολλά φιλμ παλαιών κινηματογραφικών επικαίρων, εγκαινιάζοντας έτσι την μακρόχρονη σχέση του με τα οπτικοακουστικά υλικά αρχείου και τα ντοκουμέντα.
Συνεργάστηκε για 8 χρόνια με την ΕΡΤ ως Συντονιστής του προγράμματος “μικροφίλμ” έχοντας την καλλιτεχνική επίβλεψη και παρακολούθηση των κινηματογραφικών ταινιών μικρού μήκους που κάθε χρόνο παράγει η Δημόσια Τηλεόραση. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ταινιών ιδιαίτερα πετυχημένο, που έχει χαρίσει στην Ελλάδα βραβεία και διακρίσεις στο εξωτερικό.
Διδακτική εμπειρία
-Παράλληλα με την κύρια δραστηριότητά του ως σκηνοθέτης ταινιών, ασχολείται και με τη διδασκαλία κινηματογράφου στην εκπαίδευση (“Πάμε Σινεμά;” και άλλα προγράμματα).
-Κατά καιρούς διδάσκει συγγραφή κινηματογραφικού σεναρίου σε ιδιωτικές σχολές. Υπεύθυνος των Εργαστηρίων που συγκροτούνται από μαθητές αυτών των σχολών με αντικείμενο την ανάπτυξη των δικών τους ιδεών σε σενάρια μικρού μήκους. Πολλά από αυτά στη συνέχεια γυρίζονται σε μικρές ταινίες.
-Είναι συνεργάτης του Εκπαιδευτικού Ινστιτούτου για το Ντοκιμαντέρ “STORYDOC” (www.storydoc.gr) συμμετέχοντας στα Σεμινάρια ως εισηγητής ή επιβλέποντας την ανάπτυξη ιδεών & σχεδίων που φέρνουν επαγγελματίες του χώρου στα ελληνικά και διεθνή Εργαστήρια που οργανώνει το Ινστιτούτο.  
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ (επιλογή)
2011        Φιλιά εις τα παιδιά
Ταινία ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους 125 λεπτά. Συμπαραγωγή με την ΕΡΤ και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
                   ΒΡΑΒΕΙΑ
Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας, 2011
    -2ο Βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους,   -Βραβείο Σκηνοθεσίας,  -Βραβείο Μουσικής      
Διεθνές Φεστιβάλ Κιν/γράφου Ολυμπίας για παιδιά & νέους, 2011
                    -Βραβείο της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής για το καλύτερο ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους
                    -Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής των παιδιών  για το καλύτερο ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους
2005        Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη  ντοκιμαντέρ, 29 λεπτά. Παραγ. της ΕΡΤ.
2000        Ένας λαμπερός ήλιος  μυθοπλασία, 36 λεπτά, συμπαραγωγή με την ΕΡΤ και το Ε.Κ.Κ.
                   ΒΡΑΒΕΙΑ
Φεστιβάλ μικρού μήκους Δράμας, 2000 
                    -1ο  Βραβείο καλύτερης ταινίας μυθοπλασίας   -Βραβείο καλύτερης ερμηνείας γυναικείου ρόλου
Βραβεία Ποιότητας του Υπουργείου Πολιτισμού, Θεσ/νίκη, 2000
                    -2ο  Βραβείο Ποιότητας για ταινία μικρού μήκους
Μεσογειακό Φεστιβάλ Νέων Κινηματογραφιστών, Λάρισα, 2001
  -2ο Βραβείο καλύτερης ταινίας Κριτικής Επιτροπής-"Αργυρός ίππος"
 -Βραβείο καλύτερης ταινίας  από την Κριτική Επιτροπή Νέων –Βραβ. Καλύτ. ερμην. γυναικείου ρόλου   
1999        Ελευσίνα, ιστορίες στον απόηχο των μηχανών
                Ελεγειακό ντοκιμαντέρ μνήμης, 30 λεπτά  για την σειρά της ΕΡΤ “Αμήχανη Βιομηχανία”.
1996        Μετέωρα-Πίνδος, οδοιπορικό  Ταξιδιωτικό, περιηγητικό ντοκιμαντέρ, 93 λεπτά
1993        Ο Αμερικάνος   μυθοπλασία, 39 λεπτά, συμπαραγωγή με το Ε.Κ.Κ. -Βραβείο τεχνικής αρτιότητας στο Φεστιβάλ Δράμας και    Τιμητική διάκριση στον πρωταγωνιστή  Χρήστο Τσάγκα.   -Διάκριση Ποιότητας του Υπουργείου Πολιτισμού.
1990        Απών  μυθοπλασία, 15 λεπτά, συμπαραγωγή με το Ε.Κ.Κ.   -Διάκριση Ποιότητας του Υπουργείου Πολιτισμού.

Δημοσίευσέ το στο:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου