Σάββατο 10 Μαρτίου 2012

"To ντοκιμαντέρ ως εκπαιδευτικό εργαλείο"... - Από τον Δημοτικό Κινηματογράφο Τρικάλων


Ο Δημοτικός Κινηματογράφος Τρικάλων, στα πλαίσια των παράλληλων  δραστηριοτήτων του, πραγματοποιεί σεμινάριο κινηματογράφου με θέμα: «Το ντοκιμαντέρ ως εκπαιδευτικό εργαλείο». Εισηγητής: Βασίλης Λουλές, σκηνοθέτης.




Υπεύθυνος προγράμματος: Στέφανος Νταλάσης, καλλιτεχνικός δ/ντης. Με την συνεργασία της Κινηματογραφικής Λέσχης Τρικάλων. 

Το σεμινάριο θα γίνει στα Τρίκαλα, στο χώρο του Δημοτικού Κινηματογράφου, στον Πολυχώρο Τέχνης και Πολιτισμού «Μύλος Ματσόπουλου» από 28/3/ έως 10/5/2012, κάθε Πέμπτη 6.00-10.00 μμ, θα είναι διάρκειας 30 διδακτικών ωρών και μπορούν να συμμετέχουν νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές όλων  των ειδικοτήτων, αλλά και κάθε ενδιαφερόμενος.
 Ημερομηνίες σεμιναρίου:  κάθε Πέμπτη ->  29/3, 5/4, 19/4,  26/4,  3/5,  10/5.

 Επειδή ο αριθμός των συμμετεχόντων θα είναι περιορισμένος, θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. 
 Κόστος συμμετοχής: 70 ευρώ

 Πληροφορίες και αιτήσεις στις ιστοσελίδες www.trikalacity.gr και http://cine-mylos.blogspot.com/
 Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να καταθέσουν αίτηση συμμετοχής στα γραφεία του Δημοτικού Θεάτρου Τρικάλων στο Μύλο Ματσόπουλου τηλ. 24310 20000  καθημερινά 12-1, ταυτόχρονα με την καταβολή του ποσού.
 Καταληκτική ημερομηνία εγγραφής: 23 Μαρτίου 2012

 Θα χορηγηθεί σχετική βεβαίωση.
                                                                     
“ΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ”
ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: Βασίλης Λουλές, σκηνοθέτης

Το σεμινάριο απευθύνεται τόσο σε ανθρώπους με γενικότερα ενδιαφέροντα που θέλουν να γνωρίσουν το σύγχρονο ντοκιμαντέρ και τις αναζητήσεις του, όσο και σε εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας που μπορούν να εφοδιαστούν με γνώσεις και μεθόδους χρήσιμες για τη δουλειά τους στο σχολείο.

Το ντοκιμαντέρ είναι το πιο ανερχόμενο είδος κινηματογράφου παγκοσμίως και γνωρίζει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα μεγάλη άνθιση. Πολύ πέρα από τον παραδοσιακό του ρόλο (εξερεύνηση, καταγραφή και χαρτογράφηση της πραγματικότητας, της Φύσης, της Ιστορίας και της Επιστήμης), το σύγχρονο ντοκιμαντέρ, και ιδιαίτερα το ανθρωποκεντρικό, διερευνά πλέον την ανθρώπινη συνθήκη μέσα στην Ιστορία αλλά και στην τρέχουσα καθημερινότητα. Πολύ πιο οικείο, με μεγαλύτερο εύρος και ποικιλία, με πιο δυναμικές μεθόδους παρατήρησης και τεκμηρίωσης, με αφηγηματικούς τρόπους που πολλές φορές πλησιάζουν στις ταινίες μυθοπλασίας, με εμβάθυνση στους χαρακτήρες, με περισσότερο συναίσθημα και χιούμορ, το σύγχρονο ντοκιμαντέρ ανιχνεύει αχαρτογράφητες περιοχές της ανθρώπινης συνείδησης και της δυναμικής των κοινωνικών φαινομένων.

Με όλα αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά, το ντοκιμαντέρ εισέρχεται  και στο χώρο της Εκπαίδευσης καθώς όλο και περισσότερα σχολεία και εκπαιδευτικοί οργανισμοί το εντάσσουν στη δουλειά τους ως ένα πολυσύνθετο εκπαιδευτικό εργαλείο. Ασκεί γοητεία στα παιδιά, προσφέρεται για αναλύσεις και ασκήσεις, και μπορεί να αποτελέσει αφορμή ακόμα και για νέες κινηματογραφικές απόπειρες, των ίδιων των παιδιών αυτή τη φορά.

ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία:
-Να γνωρίσουν ή να ξαναδούν κάποια σημαντικά ελληνικά ντοκιμαντέρ, μέσα από μια πολύ ιδιαίτερη παρουσίαση.
-Να προσεγγίσουν το περιεχόμενό τους με τρόπο μεθοδικό, που θα επιτρέπει την ανάλυση σε βάθος και θα δίνει αφορμές για περαιτέρω προσωπική έρευνα, μελέτη και άσκηση. Κάτι, ιδιαίτερα χρήσιμο στους εκπαιδευτικούς που μπορούν έτσι να προετοιμαστούν για δημιουργική δουλειά στην τάξη με άξονα ένα ντοκιμαντέρ (πχ. στο πλαίσιο των “Ερευνητικών Εργασιών/projects”).                                                                                                                     
-Να έρθουν σε επαφή με την κινηματογραφική γλώσσα και με τους σύγχρονους τρόπους αφήγησης και τεκμηρίωσης.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΣΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

1. Προβολή πέντε βραβευμένων ελληνικών ντοκιμαντέρ που παρουσιάζουν ευρύτερο καλλιτεχνικό ενδιαφέρον. Οι ταινίες εστιάζουν στον άνθρωπο και τη διαδρομή του, ανιχνεύουν θέματα με κοινωνικό, ιστορικό και ψυχολογικό ενδιαφέρον, θέματα ιδιαίτερης τοπικής ιστορίας, και αποτελούν όψεις της πολυσύνθετης ανθρώπινης διαδρομής. Οι προβολές θα συνοδεύονται και από γενικότερες αναφορές στο είδος στο οποίο εντάσσεται το καθένα από αυτά τα ντοκιμαντέρ (ιστορικό, βιωματικό, καταγραφής της μνήμης, παρατήρησης της καθημερινής ζωής, κλπ).
2. Ανάλυση του ιδιαίτερου εκπαιδευτικού τους χαρακτήρα: πώς μπορούν οι συγκεκριμένες ταινίες να γίνουν εργαλείο εκπαίδευσης, με παραδείγματα και ασκήσεις γνωσιολογικού, κοινωνιολογικού και εννοιολογικού περιεχομένου. Πεδία που ανοίγονται για εργασίες στη σχολική τάξη. Οι θεατές, οι εκπαιδευτικοί και, τελικά, οι μαθητές καλούνται να παρακολουθήσουν την πορεία της έρευνας που έκαναν οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ στην φάση κατασκευής του, αλλά και να τη συνεχίσουν οι ίδιοι ακόμα παραπέρα, προσαρμόζοντάς την στις ιδιαίτερες αναζητήσεις-στόχους της δικής τους ομάδας ή της τάξης. Τρόποι χρήσης των παραδοσιακών μεθόδων έρευνας (πχ. γραπτά κείμενα) αλλά και των σύγχρονων μέσων (internet, προφορικές μαρτυρίες). Διαδικασία δημιουργικής ενσωμάτωσης των  διαφορετικών πηγών πληροφορίας στην υπηρεσία ενός στόχου.
3. Παρατηρήσεις πάνω στο ιδιαίτερο κινηματογραφικό ύφος και τη γλώσσα αφήγησης: πώς, το καθένα από αυτά τα πέντε ντοκιμαντέρ, αναδεικνύει το περιεχόμενό του μέσα από μια τελείως διαφορετική σκηνοθετική προσέγγιση υπηρετώντας το στόχο της τεκμηρίωσης και της γνώσης, ενώ παράλληλα επιτρέπει τη δημιουργία συναισθημάτων και την ταύτιση του θεατή όπως ακριβώς και στις ταινίες μυθοπλασίας. 
4. Ανάμεσα στις συναντήσεις (4ωρες/ανά εβδομάδα) οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να πραγματοποιούν ασκήσεις και εργασίες που θα δίδονται με αφορμή την ταινία που θα έχει ήδη προβληθεί και αναλυθεί.                                                                                                                                                                                                 
5. Ανάλογα με το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων μπορεί να ακολουθήσει και συνέχεια του Σεμιναρίου με πρακτικές ασκήσεις κινηματογραφικών γυρισμάτων για ενήλικες ή με εξειδικευμένα μαθήματα κινηματογραφικής γλώσσας για τους εκπαιδευτικούς με στόχο τη δημιουργική δουλειά στο σχολείο.


Δημοσίευσέ το στο:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου